研究者情報
研究者基礎情報
専門分野
取得学位
所属学会
研究活動
著書
学術論文
講演・口頭発表等
社会貢献活動
その他の業績
受賞歴
基本情報
氏名
中島 優子
氏名(カナ)
ナカジマ ユウコ
氏名(英語)
Yuko Nakajima
所属
短期大学 英文学科
職名
講師
researchmap研究者コード
researchmap機関
研究者基礎情報
専門分野
英語教育学、異文化コミュニケーション
取得学位
Master of Science in Education (University of Pennsylvania)
所属学会
大学英語教育学会 (JACET) 、全国英語教育学会 (JASELE)、異文化コミュニケーション学会 (SIETAR)
研究活動
著書
英語教師のための「学習ストラテジー」ハンドブック 共著 大修館書店 2006/04
文献から見る第二言語習得研究 共著 開拓社 2005/07
言語学習と学習ストラテジー:自律学習に向けた応用言語学からのアプローチ 共著 リーベル出版 2005/06
SLA研究と外国語教育:文献紹介 共著 リーベル出版 2000/11
学術論文
What is your weak point?: The importance of self-evaluation strategy in strategy-based listening instruction 単著 獨協大学 外国語教育研究所 2004/03
Listening strategies used by students at Rikkyo University: Students’ weak points and teaching implications 単著 立教大学ランゲージセンター 2003/06
Some teaching points of English modals: How do Americans adjust modals communicatively? 単著 立教大学ランゲージセンター 2003/03
Strategy-based listening activities for R&L “Getting Personal” 単著 立教大学 2002/03
Interlanguage Pragmatics in Language Education. 単著 立教大学ランゲージセンター 2001/12
全て表示する(9件)
The effect of listening strategy instruction in a video lecture class: How do students improve their strategies? 単著 立教大学ランゲージセンター 2001/03
Developing listening skills: What skills and what combination of skills are effective in the Reading & Listening course at Rikkyo University? 単著 立教大学文学部英米文学科 2000/03
How did students develop their note-taking skills in Reading & Listening course? 共著 立教大学 2000/03
Politeness strategies in the workplace: Which experiences help Japanese businessmen acquire American English native-like strategies? 単著 ペンシルバニア大学 1997/05
表示を折りたたむ
講演・口頭発表等
リスニング授業におけるメタ認知指導の効果:自己調整能力のある学習者を目指して JACET北海道支部 2024年第1回研究会
メタ認知重視の学習ストラテジー指導(シンポジウム) JACET 第43回 全国大会 2004
Focus on the World: New ETV Material for Rikkyo University The 14th Annual Rikkyo TEFL Seminar: Faculty Development Workshop 2003
What is your weak point? : The importance of self-evaluation strategies in strategy-based listening instruction 13th World Congress of Applied Linguistics (Singapore) 2002
The importance of self-evaluation strategies 28th Annual International Conference on Language Teaching and learning and Materials Expo (Shizuoka) 2002
全て表示する(14件)
コンピュータ教室を利用したアクティビティー:ライティングクラスへの提案 The 13th Annual Rikkyo TEFL Seminar: Faculty Development Workshop 2002
Request strategies of Japanese Learner of English Pacific Second Language Research Forum 2001 (Hawaii, USA)
Strategy-based listening activities for R&L “Getting Personal” The 7th Annual Rikkyo TEFL Seminar: Faculty Development Workshop 2001
リスニングストラテジーを中心としたタスクの紹介 SLAと外国語教育ワークショップ (昭和女子大学) 2001
Request strategies of Japanese learners of English TESOL 35th Annual Convention and Exposition (St. Louis, USA) 2001
ストラテジーを用いた効果的なリスニング教授法 英語教育 ワークショップ (昭和女子大学)2000
The effect of listening strategy instruction in a video lecture class: How do students improve their strategies? JACET 第39回 全国大会 (沖縄)2000
リスニングアクティビティーの中での語彙指導 英語教育 ワークショップ (大東文化大学)1999
How did students develop their note-taking skills in Reading & Listening course? The 7th Annual Rikkyo TEFL Seminar: Faculty Development Workshop 1999
表示を折りたたむ
社会貢献活動
 
その他の業績
特集:学習ストラテジーを授業に!―英語Iで使ってみようストラテジー― 『英語教育』10月号 大修館 2004
Impact Series: Impact Listening. Reviewer. Longman 2003
Focus on the World. Chapter1: Ikebukuro Campus Tour(教科書・ビデオ) 立教大学 2003
受賞歴